-- SORD m.5 ------------------------------------------------------------------
Prikaz PLAY jazyka BASIC-G
****************************
Vzhledem k tomu, ze prikaz PLAY nepatri mezi jednoduche prikazy, byla pro jeho
popis vytvorena samostatna kapitola, jejiz obsahem je doplneny preklad z ori-
ginalniho manualu.
Skladejte svou vlastni hudbu
============================
Ackoli je to nekdy sporne, hudba neni jen shluk nahodnych zvuku. Pokud mate
jen male znalosti o notovem zapisu a jeho ztahu k hudbe, zakupte si nejakou
prirucku v nejblizsim obchode. Ale at uz patrite mezi zacatecniky nebo ne,
v kazdem pripade si vyzkousejte nasledujici priklady. Urcite vas zaujmou.
Pouzivani prikazu PLAY
----------------------
Vas pocitac M5 pouziva znaceni not C,D,E,F,G,A a B k popsani notoveho zapisu.
To take znamena, ze nota H je znacena pismenem B. Je-li zobrazeno Ready,
vyzkousejte nasledujici priklad:
PLAY "C"
Po stisknuti klavesy RETURN je zahrana nota C. Jiny zpusob oznaceni noty C je
"do". Tento druhy zmineny zpusob oznacovani not neni v jazyce BASIC-G pouzit.
Vztah mezi temito dvema zpusoby znaceni je nasledujici:
C D E F G A B
do re mi fa so la ti
Nize pouzity prikaz hraje noty od "do" do "ti", nebo tez od C do B. Takto vy-
pada zakladni tvar prikazu PLAY. Znaky mezi uvozovkami mohou byt jak mala tak
i velka pismena, nebo jejich kombinace.
PLAY "CDEFGAB"
Krizky a becka ( pulene noty )
------------------------------
Krome zakladnich not C az B existuji take noty polovicni, takzvane pultony.
Nota o pul tonu vyssi nez nota zakladni je oznacovana v notovem zapisu krizkem
( # ) a nota o pul tonu nizsi nez nota zakladni je oznacovana v notovem zapisu
beckem ( b ). BASIC-G pouziva k oznaceni krizku znamenko plus "+" a k oznaceni
becka znamenko minus "-". Nasledujici prikazovy radek zahraje stupnici, ktera
obsahuje noty C az B a jejich odpovidajici krizky, dalsi radek potom hraje tu-
tez stupnici s ji odpovidajicimi becky. Nasledujici obrazek predstavuje klavi-
aturu piana s odpovidajicimi notami.Tmave klavesy predstavuji pultony. Jak je
z obrazku patrne, E krizkovane je stejne jako F, F beckovane je E, B krizkova-
ne je C a C beckovane je soucasne B.
PLAY "CC+DD+EFF+GG+AA+B"
PLAY "CD-DE-EFG-GA-AB-B"
C+ D+ F+ G+ A+
D- E- G- A- B-
-------------------------------------------
| |XXX| |XXX| | |XXX| |XXX| |XXX| |
| |XXX| |XXX| | |XXX| |XXX| |XXX| |
| |XXX| |XXX| | |XXX| |XXX| |XXX| |
| |XXX| |XXX| | |XXX| |XXX| |XXX| |
| |XXX| |XXX| | |XXX| |XXX| |XXX| |
| ----- ----- | ----- ----- ----- |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
-------------------------------------------
C D E F G A B
do re mi fa so la ti
Oktavy
------
Je samozrejme, ze z nasich sedmi not ( nebo dvanacti s jejich krizky nebo bec-
ky ) neslozime prilis mnoho pisni. Potrebujeme-li not vice, musime se seznamit
s pojmem oktava. Uvazujme, za nasich sedm not je jedna oktava. Budeme-li hrat
napriklad tyz sled not jako doposud v jine casti klaviatury piana ( vyse nebo
nize), budeme tak hrat v jine oktave. Dalsim opakovanim zahrajeme 3 oktavy.
( Oktava je od C do C. ) BASIC-G umoznuje hrat prikazem PLAY v sesti oktavach,
coz je jen o jednu mene,nez je rozsah klaviru.Nejcasteji je hrana pata oktava,
proto je po zapnuti M5 automaticky nastavena. Neuvede-li se oktava jina, jsou
hrany prikazem PLAY noty pate oktavy.
zakladni C
|
|
\|/
, V O
/| -O-
/ | O |
|---|/---------------------------------------------------------O--------|-----
| | O |
|--/|----------------------------------------------------O--------------|-----
| | |_ O |
|-|-/-\--------------------------------------------O--------------------|-----
| | \ | | O | |
|-\-|-/---------------------------|----------O-----|--|-----------------|-----
| - | O | | |
|---|-----------------------------|----O-----------|--|-----------------|-----
| | | O | | |
| *_/ -O- | | |
| _ O | | |
|-/-\----------------------O-----|-----------------|--|-----------------|-----
| o O | | | | |
|-*--|---------------O--------|--|-----------------|--|-----------------|-----
| o O | | | | |
|---/----------O--------------|--|-----------------|--|-----------------|-----
| O | | | | |
|--/--------------------------|--|-----------------|--|-----------------|-----
| | | | | | |
|-----------|-----------------|--|-----------------|--|-----------------|-----
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
C D E F G A B C D E F G A B C D E F G A B
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
-- ctvrta oktava -- --- pata oktava --- -- sesta oktava --
Kdyz chceme hrat nasledujici notu v jine oktave, predchazi notu ( nebo noty )
pismeno "O" s cislem oktavy. Nasledujici priklad hraje noty C v pate a v seste
oktave:
PLAY "CDEFGABO6C"
||
---- oktava cislo 6 ( znak "O" a cislo z rozsahu 3 az 8 )
Kdyz se chcete vratit zpet do pate oktavy, vypnete a opet zapnete vas M5, nebo
zmente oktavu pouzitim prikazu PLAY jak je ukazano nize:
PLAY "CEGO7CEGO5"
||||| ||
||||| ---- navrat do pate oktavy
|||||
|||--------- zmena na sedmou oktavu
|||
------------ noty jsou hrany v naposledy uvedene oktave ( tzn. v 6 )
Delka not
---------
Abychom mohli hrat zajimavou hudbu, musime byt schopni specifikovat delky not.
BASIC-G poskytuje noty sesti rozdilnych delek. Po zapnuti vaseho M5 je delka
neoznacenych not nastavena na ctyri, to znamena, ze pocitac hraje noty ctvrto-
ve delky. V predchozich prikladech nam tedy M5 hral ctvrtove noty.
------------------------------------------------------------------------
znaceni not podle jejich delky
--------------------|---------------------------------------------------
delka noty | cela pulova 1/4 1/8 1/16 1/32
--------------------|---------------------------------------------------
|
symbol | | |\ |\ |\
| | | | |\ |\
v notovem | | | | |\
| | | | | |
zapisu | | | | |
| O O O O O O
--------------------|--------------------------------------------------
hodnota v BASIC-G | 1 2 4 8 16 32
--------------------|--------------------------------------------------
Delka noty je oznacena v jazyce BASIC-G cislem za jmenem noty ( mimo O, ktere
oznacuje oktavu ). Nasledujici priklad hraje pulovou notu C. Vynechanim delky
noty se zahraje ctvrtova nota, neni-li nastavena delka not uzivatelem jinak.
PLAY "C2"
Teckovane noty
--------------
Jako kdyby nebyla hudba uz tak dost slozita, obsahuje jeste i teckovane noty.
Teckovane noty maji delku noty zakladni plus polovinu delky teto noty. Tak
napriklad teckovana ctvrtova nota ma stejnou delku jako ctvrtova nota a osmi-
nova nota dohromady. Vsimnete si tecek, jak je pouziva BASIC-G:
------------------------------------------------------------------------
znaceni teckovanych not
--------------------|---------------------------------------------------
teckovana nota | cela pulova 1/4 1/8 1/16 1/32
--------------------|---------------------------------------------------
|
symbol | | |\ |\ |\
| | | | |\ |\
v notovem | | | | |\
| | | | | |
zapisu | | | | |
| O. O. O. O. O. O.
--------------------|---------------------------------------------------
|
| | | | |\ |\ |\ |\ |\ |\ |\
| | | | | | | |\ |\ |\ |\ |\
delka | | | | | | | | |\ |\ |\
| + | | + | | + | | + | | + | | + |\
| | | | | | | | | | |
| O O O O O O O O O O O O
--------------------|--------------------------------------------------
hodnota v BASIC-G | 1. 2. 4. 8. 16. 32.
--------------------|--------------------------------------------------
V praxi je rozdil mezi 1/32 notou a teckovanou 1/32 notou ( delka 1/32+1/64 )
tezko postrehnutelny, protoze 1/64 nota je velmi kratka. Uvede-li se v zapisu
tecka bez cisla, predpoklada se ctvrtova nota. Nasledujici prikaz PLAY demon-
struje pouziti teckovanych not. Predradte radku cislo 10 a vyzkousejte si tak-
to vznikly program:
10 play "CBA.G8DE8C8DEGA.B8B2"
Spravna delka zvuku - trojice
-----------------------------
Doposud jsme pri urcovani delky noty vychazeli z predpokladu, ze cela nota je
rovna jedne a ostatni noty se pak vypocitavaji jednoduchym zlomkem z cele noty
( ctvrtova nota ma delku 1/4 noty cele ). Jak se ale pracuje s trojicemi?
Trojice, kterazto se sklada ze tri not, ktere maji dohromady stejnou delku
jako dve noty tehoz druhu, teto uvaze nevyhovuje. Uz vime, ze kdyz rozpulime
pulovou notu, ziskame dve ctvrtove noty, podle nasledujici uvahy:
1 1 1
- = - + -
2 4 4
kde hodnota jedne poloviny je rovna souctu dvou ctvrtin. A ponevadz trojice
jsou 3 noty majici tutez delku, necht je pulnota delena tremi.
-------------------|------------------
|
| | | |
| | | | 1 1 1
| = | + | | - = - + -
| | | | 2 4 4
O O O |
|
-------------------|------------------
|
__ 3 __ |
/ \ |
| | | | | 1 1 1 1
| | | | | - = - + - + -
| = | | | | 2 6 6 6
| | | | |
O O O O |
|
-------------------|------------------
Jak je videt, delka noty muze byt vyjadrena velmi presne, lepe receno, zvuk
trojice se blizi vyslovne uvadene delce kazde noty.Pro uzivatele je to dulezi-
te,ponevadz je nutne,aby se obe melodie a doprovod, ktere jsou hrany soucasne,
nerozchazely a nedochazelo tak k disharmonii.
Zvlastnost v symbolu oznacujici delku noty je vykricnik:
PLAY "C24!"
Priklad hraje notu, jejiz delka je teckovanou ctvrtovou notou. Odkud se vzalo
cislo 24? 24 by melo byt nejake cislo, jehoz hodnota byla urcena nasledovne:
24 je polovina mezi notou pulovou a ctvrtovou, nebo teckovanou ctvrtovou
notou.
-------------------------------------------------------------
nota | cela | 1/2 | 1/4 | 1/8 | 1/16 | 1/32
-------------------------------------------------------------
hodnota v BASIC-G | 64! | 32! | 16! | 8! | 4! | 2!
-------------------------------------------------------------
Nastaveni trojic muze byt dano tak, ze se velmi tesne blizi potrebne delce.
----------------|-------------------|----------------
symbol v hu- | vypocteni | priklad
debnim zapisu | spravne delky | zapisu
----------------|-------------------|----------------
__ 3 __ | |
/ \
| | | | |
| | | 32 = 11 + 11 + 10 C11!C11!C10!
| | | | |
| | |
O O O | |
----------------|-------------------|----------------
__ 3 __ | |
/ \
|••|••| | |
| | | 16 = 5 + 5 + 6 C5!C5!C6!
| | | | |
| | |
O O O | |
----------------|-------------------|----------------
__ 3 __ | |
/ \
|••|••| | |
|--|--| 8 = 2 + 3 + 3 C2!C3!C3!
| | | | |
| | |
O O O | |
----------------|-------------------|----------------
Hudebni pomlky
--------------
Hudba potrebuje nejen noty, ale i pomlky. Vedle not tedy existuji i jim odpo-
vidajici pomlky. Jelikoz pomlky nejsou zvuky, maji jen jeden symbol pro ozna-
ceni, a to "R". Vlozme tedy pomlky do nasi predesle melodie:
10 PLAY "CBA.G8DE8C8DR4EGA.B8B2R4"
|| ||
|| ||
----------------- ctvrtove pomlky
Souzvuk
-------
Tri noty mohou byt hrany soucasne a tvorit tak harmonicky zvuk. Na vasem M5
muze byt komponovana a hrana hudba obsahujici nejen zakladni melodii, ale i
doprovod. Chcete-li, aby vas M5 hral vice not soucasne, oddelte je carkami
v prikazu PLAY:
PLAY "C","E" C a E hraji soucasne
PLAY "C","E","G" C, E a G hraji soucasne
Souzvuk je omezen na tri noty. Pokud jsou uvedeny v PLAY vice nez tri noty,
jsou zahrany jen tri noty, objevi se chybove hlaseni Err 2 in xxx a provadeni
programu je zastaveno. Pridejme si do programu nejaky souzvuk:
10 PLAY "EGAGEGAG","CBA.G8DE8C8DR4EGA.B8B2R2"
| |
| |
--------------------------------------- hudebni doprovod - souzvuk
Pridanim radku 20 do programu vznikne dalsi efekt.
20 GOTO 10
Hlasitost not ( sila zvuku )
----------------------------
Nota muze byt zahrana jednou z 15ti hlasitosti pouzitim pismene V ( z anglic-
keho VOLUME ) a cisla z rozsahu 0 az 15. Po zapnuti je na M5 nastavena nejvet-
si hlasitost ( tj. 15 ). Hlasitost 0 umlci dany zvukovy kanal. Hraje-li vam
stale vyse uvedeny program, stisknete soucasne <SHIFT> a <RESET>, tim se beh
programu zastavi a nastavi se hlasitost automaticky na V15. Vyzkousejte si
nasledujici priklad:
10 PLAY "V5CDEV10CDEV15CED"
Tempo
-----
Tempo je rychlost, s jakou je hrana pisen. Tempo je obycejne napsano nad
notovou osnovou, napriklad "Moderato". BASIC-G meni tempo uvedenim znaku T
a cisla z rozsahu 1 az 255. Prohlednete si tabulku ukazujici zavislost mezi
hodnotou T a uzivanymi tempy:
---------------------------------------------
| |
tempo | znamena | T
| |
---------------------------------------------
| |
Presto | velmi rychle | 184
| |
Allegro | radostne a rychle | 134
| |
Allegretto | rychle | 108
| |
Moderato | mirne | 92
| |
Andantino | rychleji nez andante | 80
| |
Andante | zvolna, krokem | 74
| |
Adagio | pomaleji | 58
| |
Largo-lento | pomalu a rozvlacne | 46
| |
---------------------------------------------
Po zapnuti je M5 nastaven na T116. Je-li tempo jednou zmeneno, zustava nasta-
veno na teto nove hodnote dokud neni nastaveno jinak, nebo neni beh programu
zastaven stiskem <SHIFT> a <RESET>. Vyzkousejte si nasledujici prikaz:
PLAY "T58CCCT108CCC"
| | | |
| | | |
| | ------------- nastavi tempo na Allegretto
| |
------------------- nastavi tempo na Adagio
Zmena zvuku
-----------
BASIC-G muze jednim z osmi ruznych zpusobu zmenit hlasitost hrane jedne noty,
pricemz dosah zmen zavisi na delce noty ( viz delka zvuku jedne noty v nasle-
dujici kapitole ).
-----------------------------------------------
| | |
| S | zavislost hlasitosti na case |
| | |
|---------------------------------------------|
| | |
| | _________________ |
| | | | |
| 0 | | | hlasitost beze zmeny |
| | | | |
| | ----------------- |
| | |
|---------------------------------------------|
| | , |
| | |\ |
| | | \____________ |
| 1 | | \ podobne klaviru |
| | | \ |
| | ----------------- |
| | |
|---------------------------------------------|
| | , |
| | /| |
| | ____________/ | |
| 2 | / | hlasity konec noty |
| | / | |
| | ----------------- |
| | |
|---------------------------------------------|
| | , , |
| | |\ /| |
| | | \___________/ | hlasity zacatek |
| 3 | | | |
| | | | a konec noty |
| | ----------------- |
| | |
|---------------------------------------------|
| | _____________ |
| | / \ |
| | / \ |
| 4 | | | podobne harmonice |
| | | | |
| | ----------------- |
| | |
|---------------------------------------------|
| | , , |
| | |\ |\ |
| | | \ | \ |
| 5 | | \ | \ cinkavy zvuk |
| | | \ | \ |
| | ----------------- |
| | |
|---------------------------------------------|
| | , |
| | / \ |
| | / \-------\ |
| 6 | / \ podobne varhanum |
| | / \ |
| | ----------------- |
| | |
|---------------------------------------------|
| | , , |
| | / \ /| |
| | / \----\ / | |
| 7 | / \/ | jine varhany |
| | / | |
| | ----------------- |
| | |
|---------------------------------------------|
Po zapnuti je M5 nastaven na S0. Je-li nastaveno S jinak, budou vsechny noty
hrany podle tohoto nastaveni, dokud nebude S nastaveno znovu,nebo dokud nebude
stisknuto <SHIFT> a <RESET>. Napiste a spustte nasledujici program,ktery hraje
vsechny noty jedne oktavy s ruznym prubehem hlasitosti. Druhe C je hrano o dve
oktavy nize, nez ostatni noty, cimz jsou od sebe zretelne jednotliva nastaveni
oddelena.
10 REM Zkousky nastaveni S
20 RESTORE
30 PLAY "H8":REM Nastaveni doby hrani noty
40 FOR I=0 TO 7
50 READ S$
60 PLAY S$
70 PLAY "O5CR8DR8ER8FR8GR8AR8BR8O3CR8"
80 NEXT I
90 GOTO 20
100 DATA S0,S1,S2,S3,S4,S5,S6,S7
Na radce 30 se nastavuje delka noty ( viz nasledujici kapitola ) tak, aby byla
nota zahrana cela. Jak je z programu zrejme, nemusi se notovy prepis zadavat
v prikazu PLAY jen mezi uvozovkami, ale i v retezcovych promennych. Zde je
retezcova promenna S$ naplnena pomoci prikazu READ a DATA. Neuvede-li se za S
zadne cislo, je dosazeno jako nula. Je-li S nastaveno ruzne od nuly, jevi se
not hlasitost mensi.
Staccato
--------
Staccato zkracuje delku zvuku hrane noty, bez toho, ze by se menila celkova
delka noty. Delka noty je tedy dana souctem delky zvuku a delky ticha. Pri
H8 je delka zvuku rovna delce noty a dve stejne noty hrane za sebou od sebe
nelze rozlisit. Pri H4 je delka zvuku rovna polovine delky noty a druhou polo-
vinu delky noty je ticho. Po zapnuti je H nastaveno na 7.
---------------------------------------------------------
| | | | |
| H | delka zvuku | H | delka zvuku |
| | | | |
|---------------------------|---------------------------|
| | | | |
| | ------------------- | | ------------------- |
| 0 | | | | 5 | |XXXXXXXXXX| | |
| | ------------------- | | ------------------- |
| | | | |
|---------------------------|---------------------------|
| | | | |
| | ------------------- | | ------------------- |
| 1 | |XX| | | 6 | |XXXXXXXXXXXX| | |
| | ------------------- | | ------------------- |
| | | | |
|---------------------------|---------------------------|
| | | | |
| | ------------------- | | ------------------- |
| 2 | |XXXX| | | 7 | |XXXXXXXXXXXXXX| | |
| | ------------------- | | ------------------- |
| | | | |
|---------------------------|---------------------------|
| | | | |
| | ------------------- | | ------------------- |
| 3 | |XXXXXX| | | 8 | |XXXXXXXXXXXXXXXXX| |
| | ------------------- | | ------------------- |
| | | | |
|---------------------------|---------------------------|
| | |
| | ------------------- | ----- -----
| 4 | |XXXXXXXX| | | |XXX| - hraje | | - mlci
| | ------------------- | ----- -----
| | |
|---------------------------|
Pro snazsi pochopeni pouzivani staccata, pozmente radky minuleho programu
a spustte jej znovu.
10 REM Zkousky nastaveni H
20 RESTORE
30 PLAY "S0":REM Nastaveni prubehu noty
40 FOR I=0 TO 7
50 READ H$
60 PLAY H$
70 PLAY "O5CR8DR8ER8FR8GR8AR8BR8O3CR8"
80 NEXT I
90 GOTO 20
100 DATA H0,H1,H2,H3,H4,H5,H6,H7
Pouzivani cisel k urcovani not
------------------------------
Noty mohou byt v prikazu PLAY oznaceny take cisly.BASIC-G muze hrat sest oktav
o 12ti notach ( 7 not a jejich becka a krizky ), to znamena 72 not. Zacinaje
nejnizsi notou a konce nejvyssi notou znaci se noty cisly 1 az 72. Priklad to-
hoto znaceni nasleduje.
PLAY "N25N27N29RN25N27N29RN30N31N32"
Velkou vyhodou pri pouzivani tohoto zpusobu zapisu je, ze se v zapisu muze za-
dat rovnou i delka noty. A jak se zadava? Pouzitim oddelovace ";", jak je uka-
zano v nasledujicim priklade:
------------------ nutny oddelovac
|
PLAY "N4;32"
| |
| ----------------- delka noty 1/32
|
-------------------- identifikator noty, stejne jako "O3E+"
pokud pouzijete
PLAY "N43;2"
definujete tak pulovou notu "O6F+". V zapisu mohou byt vedle parametru N pou-
zity take ostatni parametry V, T a S.
Zmena vysky
-----------
S BASICem-G muzete menit vysku smerem nahoru nebo dolu o 11ti pulkroku. Rekne-
me, ze chcete zpivat spolu se svym M5 a napev je prilis vysoky nebo nizky
na vas hlas. V takovem pripade lze celou pisen posunout do vyssi nedo nizsi
oktavy, tak, jak vam to bude vyhovovat. Pouzitim prikazu On*, kde n je cislo
z rozsahu 1 az 11, se snadno meni vyska melodie a napevu. "n" oznacuje zmenu
pozice o pocet pulkroku ve vztahu k zakladnimu C. Jako i u jinych prikazu,
nastaveni zustava az do jeho zmeny, nebo stisknuti <SHIFT> a <RESET>. Vztah
cisla "n" vzhledem k zakladnimu C je nasledujici:
-------------------------------------------------------------------------
|
--------------------------------------------------------|-----|-----|----
| | | | |
--------------------------------|-----|-----|-----|-----|-----|----O-----
| | | | | O O #
--------------|-----|-----|-----|-----|----O-----O-#---------------------
| | | | | O O #
--|-----|-----|-----|----O-----------------------------------------------
| | O O #
-O- -O- #
n = 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Napiste a vyzkousejte si nasledujici program:
10 PLAY "O0*CDEFGAB"
20 PLAY "O3*CDEFGAB"
| |
| |
-------------- nastavuje zakladni C rovno D+
Noty na radce 20 jsou hrany o tri pulkroky vyse, nez noty na radce 10.
Neuvedena delka not
-------------------
Kdyz za notou nenasleduje cislo uvadejici jeji delku,je tato nota zahrana jako
nota ctvrtova. Je-li ale v notovem zapisu hodne not jine delky nez ctvrtove,
vyplati se, aby nota s neuvedenou delkou mela prave tuto delku. To lze za-
jistit uvedeni znaku L ( lenght ) a cislem udavajicim delku not u nichz neni
delka not uvedena. Napriklad
PLAY "C8D8E8F8"
je stejne jako
PLAY "L8CDEF"
Pochopitelne i zde plati, ze pro vsechny hrane neoznacene noty plati posledni
uvedene L.Delka uvedena za L se vztahuje nejen na neoznacene noty,ale i na ne-
oznacene pomlky. V prikladu
PLAY "L8CDERF2G"
jsou noty C,D,E,G a pomlka R hrany jako osminove, nota F je hrana jako pulova.
Na zaver shrnuti
----------------
Ceho si musite byt vedomi, chcete-li hrat hudbu na vasem M5? Meli byste
vedet, ze:
* Existuji dva zpusoby, jak zadavat notovy prepis vasemu M5 ( oba byly
probrany )
- pouzitim zapisu mezi uvozovkami ( je jedno, je-li psan malymi nebo velkymi
pismeny )
- pouzitim retezcovych promennych
* Vas M5 muze hrat sest oktav
* Vas M5 muze hrat tri noty soucasne
* Zadat lze dve melodie pisne, doprovod a tempo
* Muzete si vybrat, jakym nastrojem ma byt ktera pasaz hrana
* Muzete menit vysku pisne
* Muzete menit hlasitost
* Muzete pouzivat v zapisu jmen not ( napriklad C,D,E,... ) pro lehci cteni,
nebo pouzivat ocislovanych not
------------------------------------------------------------------------------
Podle manualu BASIC-G a na
zaklade vlastnich zkuse-
nosti sestavil a napsal
LZR Soft. V Kladne 1988.
Vydani pate, pocet vytisku
dle potreby. Vytisteno na
tiskarne LA120 pripojene
na pocitac PDP-11/23 PLUS.
-------------------------------------------------------- pro WWW upravil K5 --