NetMag Daily
Anketa
NetTip
|
Historie vypocetni techniky Tento clanek je uryvkem z clanku historie vypocetni techniky, ktery bude cely uverejnen na novem NCIC - Nejlepsi Javovske sajte v zemi!. Byl useknut pred PC erou. Vzhledem k tomu, ze mne bylo receno, ze takovy moc osobni clanek se nehodi pro zpravodajsky server, tak je mozne, ze z nej na NCIC vyhazim pasaze, ktere se zabyvaji mou osobou. Muzete ho proto chapat jako nejakou moji personal homepage, kterou tak aktivne a marne na nasem serveru hledate. Network Computing je smer, kam v soucasne dobe smeruje smer vyvoje v pocitacove branzi a jak se uz ukazuje - je to spravny smer. Nezli k tomu vsak dojde, musi byt naplnena minulost (Blazni z Hepteridy). Prvni pocitace byly velke systemy ke kterym se pripojovaly znakove terminaly, na kterych se zobrazovali aplikace, bezici na velkem systemu. Slovo velky bylo opravdu na miste a slovo salovy take. Stacilo tedy mit pomerne jednoduchy znakovy terminal. Rikaji vam neco cisla 3270? Tato cisla se stala synonymem pro zelene blikajici terminal pripojeny k IBM mainframu. Jako prenosove medium stacil seriovy kabel a pripadne modem a mohli jste pouzivat aplikaci, zadna konfigurace krome prenosoveho media se nekonala, to byla zalezitost spravce systemu. Vsechna data byla ulozena centralne, coz prispivalo k jejich snazsi sprave a zalohovani. Jako operacni system se pouzival vetsinou UNIX, VMS, nebo nejaky z IBM mainframe OS. Tyto systemy spravovali opravdovi hackeri mnohem drive nez se slovo hacker stalo diky aktivitam digitalniho undergroundu na konci 90tych let synonymum pro kriminalni zivly. Skoda. Uz to nikdy nebude jako driv... Tuto eru jsem nikdy nezazil, nikdy jsem se nesetkal s pocitacem na derne ci magneticke pasky, stitky atd. Okolo roku 1982 zacala dalsi era osmi bitu. Osmibitove pocitace byly urceny pro nasazeni do domacnosti a take se tam velmi rychle dostaly. Obcas byli i pouzivany pro prumyslove aplikace - obvykle rizeni nejakych stroju, databaze ci tak. ZX-Spectum 48 se pry pouzivalo jako embeded system pro rizeni balistickych strel - co je na tom pravdy nevim. V te dobe, kdy jsem toto zaslechl mne pripadalo neskutecne, jak nekdo muze dat pocitac do rizene strely, ktera se samozrejmne rozbije, az narazi na cil. Bylo to opravdu neco mit doma pocitac a provozovat na nem hry. Stejne jsme ale chodili obdivovat embeded pocitace v hernich automatech. Hry to byla oblast, kterou osmibity zily. Vsichni, co za neco stali, se snazili nejakou naprogramovat. I kdyz jeji kvalita pokulhavala za kvalitou profesionalnich her, byla proste jejich a chlubili se s ni. Jako vstupni medium slouzil kazetovy magnetofon, pozdeji se objevil tez microdrive (nekonecna paska) a jeste oboustrana disketova jednotka 360kB. Pouziti kazetoveho magenetofonu melo sve nevyhody - predevsim malou rychlost a nespolehlivost, ale take sve kouzla - cekat 5 minut nez se nahraje hra, serizovat sroubovakem magnetofonovou hlavu, kopirovat hry z kazetaku na kazetak. Nekdo dokonce prisel s napadem nahravat kvuli snazsimu vyhledavani hry na gramofonove desky. Videl jsem takovou desku jen jednu a byl jsem tim nadsen. Tyto pocitace byly obvykle vybaveny programovacim jazykem BASIC, ktery pouzivali obvykle zacatecnici a mene schopni programatori nebo pro jednoduche projekty. Pro hry ci podobne narocne aplikace byla naprosta nutnost ovladat strojovy kod. Pri vyrobe aplikaci se pouzivalo takoveho umu, ktery je nazyvan hackery jako heavy wizardry - jako priklad mohu uvest svuj program pro ZX-Spectrum, ktery delal animace pri nahravani z kazetoveho magnetofonu v Borderu. Za timto ucelem jsem musel pocitat pocty cyklu nutnych k provedeni jednotlivych casti programu. Jednak proto, abych se synchronizval se vstupem z kazetoveho magnetofonu a jednak proto, abych se synchronizoval s paprskem prekreslujicim obrazovku. Vtip byl v tom, ze pri cteni z magnetofonu nemusite delal cekajici smycky, ale muzete delat neco rozumneho. Dale povazuji za vrchol umu programovat 1 bitovy zvukovy vystup ZX-Spectra - protoze ty dema co jsem na tom slysel by strcili do kapsy svym technickym provedenim (samozrejmne berte to relativne SB 16 to nebylo) vetsinu dnesni hudby z her. Bylo krasne videt, co vsechno za dokonale hry umi opravdovi programatori nacpat do 48 kB RAM. Ne jako dnes, kdy jsou hry na nekolik CD disku a jejich zabavna hodnota je ve srovnani s temi, ktere znam ze ZX-Spectra temer nulova. Zaplacat disk .AVI soubory totiz dokaze kazdy. Protoze hry byly na osmibitech zakladni software, zverejnovaly se obcas POKE na nesmrtelnost, dlouho jsem nevedel, jak se tyto POKE ziskavaji - naivne jsem si myslel, ze je uverejnuji vyrobci her, az mne to Jirka Marek nastinil, coz stacilo k tomu, abych se je take naucil ve hrach hledat. Zakladni myslenka byla, ze se pocet zivotu obvykle inicializuje prikazem LD A,pocet. Behem nekolika tydnu jsem dospel k takove dokonalosti, ze jsem obvykle nasel POKE na nermrtelnost ve hre (priblizne 40k kodu) pod minutu. Velke problemy mi delala hra Robocop, ktera mi dlouho vytirala zrak a pote jsem zjistil, ze si testuje, zda neni na urcite lokaci prepsana a pokud ano, tak se prepise zase nazpet. Kdyby mi jeste fungovalo Spectrum, tak bych si to jeste rad zkusil, jestli jsem to uz nezapomel. Diky osmibitum jsem se totiz mnoho naucil. Prvni pocitac, ktery jsem mel byl SORD m5. Tento na svou dobu pomerne pokrokovy pocitac byl vybaven nekolika druhy jazyka BASIC, ktere se umistovaly do vymenych pametovych modulu - BASIC-G,F. Napriklad Basic-G byl urcen pro tvorbu her a grafickych aplikaci a BASIC-F. Jedna z jeho nevyhod byla, ze na nej nebyl temer zadny software. Tak, kdyz jsem si chtel hrat, musel jsem si hru naprogramovat. Vyrobil jsem pro nej priblizne 20 ruzne kvalitnich her v jazyce BASIC-G. Prvni moje hra byla raketka vyhybajici se meteorum - prostudoval jsem zdrojak jine hry UFO Game a udelal neco podobneho. Kdybych mel od zacatku k dispozici nejaky vice softwarove podporovany pocitac - treba ZX-Spectrum, Atari 800, Comodore C64, tak bych se urcite tolik toho nenaucil. Pote jsem mel ZX-Spectrum 48K, kde jsem zacal programovat ve vetsi mire ve strojovem kodu a nadaval na to, proc je videoram delena na tretiny. Dale se u osmibitu bastlili ruzne interface pro pripojovani tiskaren, tak jsem se naucil stavet paraelni interface a psaly se pak pro ne ovladaci programy - napriklad ja jsem si napsal ovladac pro Robotronku do TASSWORDU+. Proto bych doporucil zacinajicim programatorum se ucit Javu, v Jave jsou sice uz napsany tisice programu, ale porad tu mate velke pole pusobnosti a moznost naprogramovat neco s cim jeste nikdo jiny neprisel. Je to hezke byt v necem prvni. Era osmibitu skoncila u nas nekdy po roce 1990. Jedna z poslednich zajimavych her byla textovka Indiana Jones 4(?) od Frantiska Fuky. Strasne rad na ni vzpominam, dobre jsem se u ni bavil, byla u ni videt radost z toho, ze jsou uz konecne komuniste pryc a tak jste potkali napr. na pousti Milose Jakese, coz byla pouze halucinace z horka. Mame sice ruzne emulatory osmibitu na PC, ale to uz neni ono. Nikdy to uz nebude takove jako za ery osmibitu. A mame tu 16bitove pocitace, casove se prekryvaji se slavnou erou 8mi bitu. Jejich typickymi predstaviteli je Amiga (Gamiga) a Atari ST. Oba byly zalozeny na procesorech Motorola 68000. Amiga byla vytvorena jako idealni domaci pocitac pro hry - za timto ucelem byla vybavena specialnimi obvody pro zvuk a grafiku, takze i diky sve pomerne male taktovaci frekvenci dosahovala velmi slusnych vysledku. Hry na Amize - to bylo neco (tzv. AAP efekt - Amiga Arcade Positive), my kdo jsme ji nemeli, jsme se na ni alespon chodili divat a hrali takove legendy jako Turican ][... Oba dva systemy byly vybaveny grafickym uzivatelskym rozhranim u Atari to byl GEM a u Amigy Workbench. Nevim zda Atari, ale Amiga umela velmi slusne provozovat multitasking, coz byla v te dobe udalost naprosto nevidana. V te dobe byla OS/2 horka novinka a v odbornem tisku se psalo, ze Amiga multitaskinguje lepe nez OS/2! Na Amize se uz provozovaly i rozumne aplikace - napriklad database SuperBase. Protoze hard-disk byl v teto dobe velmi vzacny, pouzivaly se diskety, coz prinaselo potize s vymenovanim disket pri hrani slozitejsich her. Vetsina her stejne hard-disk vubec nepodporovala. Era Amigy zanikla na softwarove piratsvi - prodal se jeden kus hry a cele mesto si ji okopirovalo. Ovsem pote, co ji mistni wizard cracknul.
(hodnoceni je jako ve skole, 1 je nejlepsi, 5 je nejhorsi)
|