[strana 1] [strana 2] [strana 3] [strana 4] [strana 5] [strana 6] [strana 7] [strana 8]
Výše popsané výtky chápejte tak, jak jsem je napsal: nikdy nepodléhejte pokušení označovat své dílko za super, protože se zcela určitě nějaké té chybce nedokážete vyhnout (pokaždé když udělám nějaké video, za týden či měsíc zjistím, že jsem ho mohl udělat lépe, kdyby...). To o čem chci psát na tomto místě, se ale týká prasáren, které páchají přímo výrobci filmů.
Co tím myslím? Představte si né neobvyklou situaci, kdy si večer chcete v klidu shlédnout nějaký ten film. Dejmež tomu, že dabovaného Matrixe.
V klidu se usadíte s hlasitostí nastavenou tak, aby akční scény nebudily vedle v pokoji spící děti a začnete prožívat film. Prožívání se po chvíli změní v muka. Dialogy jsou oproti střelbě a výbuchům značně potichu, ale stále ještě v pásmu slyšitelnosti. Napínáte uši, aby vám nic neuniklo, když tu přijde zrada. Telefonující postava na druhé straně linky je (zcela pochopitelně) slyšet slaběji, než telefonující postava na scéně. A tím se dostává pod hranici slyšitelnosti, takže vám nezbude než vzít do ruky dálkové ovládání (dále jen DO) film stopnout, lehce přebrousit hlavy videa převinutím zpět, vzít do ruky druhé DO od TV (zesilovače, věže) a nastavit hlasitost tak, aby bylo oběma postavám rozumět. DO již neodkládáte, protože musíte stále přeštelovávat hlasitost tak, aby bylo dialogům dobře rozumět a při tom střelba, výbuchy a hudba nebudila sousedy o 4 patra pod a nad vámi.
Takže jinými slovy: vysoká dynamika zvukového doprovodu je sice hezká věc, ale jen tehdy, když se týká ruchů (kdo neví co jsou to ruchy, ať zvedne ruku) a doprovodné hudby. Dialogům musí být rozumět vždy, jinak nelze než film označit za zmetek, vůbec neztrácet čas jeho sledováním a chtít vrátit peníze. To samozřejmě nemusí platit v případě, kdy jste vybaveni tak, že si můžete dopřát normalizaci zvuku a snížení dynamiky třeba až na 6 dB, ale kdo takto vybavený je? Běžná domácnost určitě ne.
Zvuk lze samozřejmě zprasit ještě mnoha dalšími způsoby, ale tento mi vadí ze všeho nejvíc.
A co obraz? Ano i zde se výrobci předhánějí v tom, jak udělat z lidí blbce a ještě na tom vydělávat miliardy.
Ano, jsem příznivcem kinosálového formátu 16:9 (a 21:9). A nevadí mi, když jsou na 4:3 TV obrazovce nahoře a dole černé pruhy. Naopak jsem rád, že scéna obsahuje i to, co nám většina v TV odvysílaných filmů odpírá: okraje scény. Nezřídka nastává jev, kdy v obraze něco dost podstatného chybí. Jako příklad uvedu situaci, kdy jsou na scéně tváří v tvář dvě osoby, ale na TV obrazovce jsou z nich vidět jen jejich nosy, protože zbytek scény je za horiznotem modrého jevu :-)
Jeden příklad za všechny. NTSC film pro Region 1 (navrhuji regiony zakázat, protože porušují listinu základních lidských práv a svobod!) vypadá takto:
širokoúhle (640x360), schválně, co je napsáno v novinách na konci titulní stránky?
A týž film, tentokrát v PALu pro Region 2:
4:3 (NTSC by bylo 640x480), tak už víte co je napsáno v novinách na konci titulní stránky?
Paráda co? Tak takhle jsem si WIDESCREEN PRESENTATION opravdu nepředstavoval!
Pokračování na straně 8. Začátek je (pochopitelně) na první straně.
[strana 1] [strana 2] [strana 3] [strana 4] [strana 5] [strana 6] [strana 7] [strana 8]
Announcement:
o všech informacích zde uvedených platí, že nutně nemusí být 100% správné.
Stránka byla vytvořena pomocí programu NOTEPAD.EXE, což je jediná správná cesta, jak tvořit HTML.
Obrázky obrazovek byly nasnímány za prostého užití čudlíku [PrintScreen], následně byly zpracovány a případné ostatní obrázky i namalovány v programu Corel PhotoPaint.
© 2001, K5